کوفه

شهر کوفه یکی از شهرهای مقدس مسلمانان است

ahmad mehranfar tarlan parvaneh shabnam gholikhani

کوفه کجاست؟

کوفه

کوفه یکی از شهرهای کشور عراق است. این شهر در ۱۷۰ کیلومتری جنوب بغداد و در استان نجف واقع شده‌است.

کوفه در پی تازش عرب‌ها به ایران به عنوان پایگاهی برای لشکرکشی عرب‌ها به ایران راه اندازی شده بود. این شهر مدتی پایتخت علی بن ابیطالب بود و به همین دلیل جایگاه ویژه‌ای در نزد شیعیان دارد. مسجد کوفه از بناهای مهم این شهر و زیارت‌گاه شیعیان است.

مدیریت

چفیه

پارچه‌ای را که مردان عرب به سر می‌اندازند و چفیه نام دارد برخاسته از این شهر است.

جغرافیای کوفه

شهر کوفه از نظر جغرافیایی در ۴۴ درجه و ۲۰ دقیقه طول شرقی و ۳۲ درجه و ۰ دقیقه عرض شمالی قرار گرفته است.

کوفه در سال ۱۲۴۹ هجری خورشیدی

ناصرالدین شاه در سفرنامه خود به عتبات، ماجرای سفر خود به این شهر را این‌گونه شرح می‌دهد:

روز جمعه پانزدهم رمضان ( برابر با ۲۴ شهریور ۱۲۴۹ هجری خورشیدی )، امروز صبح سوار شده رفتیم به مسجد کوفه. داخل خرابه‌های کوفه شدم. الحمدلله که شهری است خراب! به‌جز تل خاک چیزی نیست. از آب فرات ... به اینجا نهر می‌کشند. باغ و نخلستان و سبزی‌کاری‌های خوب از هر قسم دارد. میوه‌جات، کاهو، درخت گزهای بزرگ، از هر جور درخت کاشته‌اند. بسیار خوب زراعت می‌شود. کل رعیتش هم از عجم است، بوشهری، خراسانی، اصفهانی، تبریزی، از همه ولایات آمده اینجا زراعت می‌کنند.

خط کوفی

خط کوفی نام خطی از خطوط اسلامی است که منسوب به شهر کوفه بوده و گفته می‌شود که در آنجا شکل گرفته و توسعه یافته‌است. نخستین نسخه‌های قرآن با این خط نوشته می‌شد. از سدهٔ سوم هجری به بعد با فراگیر شدن خط نسخ و دیگر دبیره‌های نوآوری شده به‌تدریج کاربرد خط کوفی کمتر شد تا اینکه پس از سده پنجم هجری تقریباً کنار گذاشته شد و دیگر آن همه‌گیری پیشین را نداشت و بیشتر کاربرد تزئینی و محدود یافت.

دلایل تغییر فرهنگی در کوفه

تغییر فرهنگی در کوفه به همین دو دلیل ایجاد شده بود از یک طرف تهدیدات امثال ابن زیاد، از طرفی تطمیع با کیسه‌های زر، از طرف دیگر فضای فرهنگی که ایجاد کرده بودند زنان به فکر رفاه، امکانات، همسر و آینده خود بودند و مردان خود را به بازگشت از یاری امام حسین (ع)تشویق می‌کردند متاسفانه ترسی که در خانواده به دست زنان ایجاد شد در بی‌وفایی عده‌ای موثر واقع شد.

خبر تغییر کوفیان در طول مسیر به امام حسین (ع)رسید اما سیدالشهدا (ع)دست از هدف خود برنداشتند امام (ع)رسالتی به عهده داشتند که هیچ امری نمی‌توانست مانع ایشان از انجام آن رسالت شود و آن رسالت را در ده روز اول محرم به زیباترین شکل به سرانجام رساندند.

امام حسین (ع)از سپاه دشمن استقبال کردند، همه سپاه حتی به اسب‌های سپاه دشمن را سیراب کردند این نوع برخورد با سپاه دشمن اخلاق انسانی اسلامی امام را نشان می‌دهد حتی نماز جماعت مشترکی که اقامه می شد و سپاه دشمن پشت سر امام حسین (ع)نماز می‌خواندند.

شب عاشورا امام حسین (ع)و یاران باوفایشان به عبادت پرداختند ظهر عاشورا نماز جماعت برگزار کردند امام در تمام لحظات به دنبال هدایت انسانها بوده و امید داشتند در یکی از این صحنه‌ها کسی بیدار شود حتی ظهر عاشورا اسب پیامبر را سوار می‌شوند و لباس رزم پیامبر را می‌پوشند شاید در سپاه دشمن کسی هدایت شود مردم مکرر دیده بودند که پیامبر با آن لباس به جنگ با کفار رفته بودند امام حسین (ع)سعی داشتند حتی با آن لباس به مردم بفهمانند حق کدام طرف است شاید کسی بیدار شود.

ظهر عاشورا بعد از آن که نماز جماعت برگزار می‌شود و سپاهیان دشمن می‌بینند که برای محافظت از نماز جماعت تعدادی زخمی می‌شوند و تا لحظه شهادت نگران نماز امام خود هستند. امام (ع)سر این شهدا را در آغوش می‌گیرند و به آنها اطمینان می‌دهند که توانسته‌اند رسالت خود را به درستی انجام دهند.

شهادت علی اصغر عده‌ای را از خواب غفلت بیدار می‌کند شهادت یک کودک شش ماهه بیگناه نشان دهنده اوج مظلومیت امام (ع)است و موجب بیداری قلوب انسانها می‌شود.
حفظ خیام، احترام زنان، حفظ عفاف و حجاب، کرامت و حرمت اهل حرم به قدری برای امام (ع)اهمیت داشت که از شب قبل دور خیام حصارهایی با خار ایجاد کردند که اگر حمله به خیام صورت گرفت با ایجاد آتش مانع دشمن شوند.
ریشه تغییر فرهنگی مردم کوفه
امام حسین (ع)در لحظات آخر تنها نصیحتی که می‌کنند این است که اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید شما با من سر جنگ دارید چرا حرمت زنان و کودکان را می‌شکنید.
امام حسین (ع)ریشه تغییر فرهنگی مردم کوفه را لقمه حرام عنوان می‌کنند، ایشان می‌فرمایند:
«النَّاسُ عَبِیدُ الدُّنْیَا وَ الدِّینُ لَعِقٌ عَلَی أَلْسِنَتِهِمْ یَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَایِشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّیَّانُون»
حضرت اباعبدالله (ع)می‌فرمایند: دین لقلقه زبان این افراد است هر جایی که منافع مادی و دنیایی‌شان تامین شود به همان سمت می‌روند و دین را متناسب با منافع مادی خود تغییر می‌دهند، دین را به نفع خود تفسیر و توجیه می‌کنند و اگر با بلا امتحان شوند دینداران واقعی بسیار کم خواهند بود.

نامه‌های کوفیان به امام حسین(ع)

نامه‌های کوفیان به امام حسین(ع)، نامه‌هایی است که بزرگان و مردم کوفه برای دعوت از امام حسین(ع) و بیعت با او نوشتند. این نامه‌‌ها پس از مرگ معاویه و در شرایطی نوشته شد که امام حسین در مکه حضور داشت و از بیعت با یزید امتناع کرد. در میان نویسندگان نامه‌ها نام برخی سران و شخصیت‌های شیعی مانند سلیمان بن صرد خزاعی، حبیب بن مظاهر و رفاعة بن شداد دیده می‌شود. نامه‌های کوفیان باعث شد امام حسین(ع) به سوی کوفه حرکت کند، اما روی کار آمدن عبیدالله بن زیاد در کوفه و سرکوب مردم به دست او، سبب شد کوفیان بر خلاف نامه‌هایی که نوشته بودند، از یاری امام حسین(ع) دست بکشند و واقعه عاشورا رخ بدهد.

تعداد نامه ها

شمار نامه‌های کوفیان به امام حسین (ع) را صدها و بلکه هزارها دانسته‌اند. گروهی تعداد نامه‌ها را ۱۵۰ نامه و هر نامه متعلق به یک، دو یا چهار نفر دانسته‌اند. طبری تعداد نامه‌ها را ۵۳ و بَلاذُری ۵۰ برشمرده‌‌اند. در کتاب لهوف و اعیان الشیعه تعداد نویسندگان نامه‌ها ۱۲ هزار نفر آمده است (هر نامه را چندین نفر امضا کرده بودند). شیخ عباس قمی تعداد نامه‌های کوفیان به امام حسین (ع) را ۱۲ هزار می‌داند.

پاسخ امام حسین به مردم کوفه

فرستادگان همه نزد حضرت جمع شدند و حضرت نامه‌ها را خواند و احوال مردم را از فرستادگان جویا شد. آنگاه نامه‌ای نوشت و به همراه هانی بن هانی سبیعی و سعید بن عبدالله حنفی که آخرین فرستادگان بودند، فرستاد. متن نامه از این قرار بود:

بسم اللّه الرحمن الرحیم، از حسین بن علی به جمعیت مسلمانان و مؤمنان. امّا بعد، هانی و سعید همراه با نامه‌های شما نزد من آمدند و آنان آخرین فرستادگان شما بودند که نزد من آمدند، و من دریافتم آنچه را بازگو کردید و یادآور شدید و سخن اکثر شما که «ما امامی نداریم پس به سوی ما بیا تا شاید خداوند به وسیله تو ما را بر حق و هدایت گرد آورد». اکنون من برادرم و پسر عمویم و فرد مورد اعتمادم از میان خاندانم را به سوی شما می‌فرستم. اگر برایم بنویسد که رأی و نظر اکثر شما و خردمندان و بزرگانتان مطابقت دارد با آنچه فرستادگان شما خبر دادند و در نامه‌هایتان خواندم، به زودی به سوی شما خواهم آمد ان شاء اللّه، که به جان خودم سوگند امام کسی نیست جز آن کس که مطابق کتاب خدا حکم براند و به عدل و قسط به پا خیزد و به دین حق پایبند باشد و خود را به آنچه که خداوند گفته و دستور داده مقید کند، والسلام.

اعزام مسلم بن عقیل به کوفه

امام حسین(ع) مسلم بن عقیل بن ابی طالب را خواست و او را همراه قِیس بن مُسَهَّر صیداوی، عمارة بن عبد سلولی و عبدالرحمان بن عبدالله ارحبی فرستاد و به وی دستور داد تقوا پیشه کند و کارش را پوشیده بدارد و با مردم مدارا کند؛ پس اگر دید مردم اتفاق نظر و همبستگی لازم را دارند، به سرعت به آن حضرت اطلاع دهد.

مسجد کوفه

مسجد جامع کوفه، از مساجد بزرگ جهان اسلام است که نزد شیعیان، چهارمین مسجد مهم بعد از مسجدالحرام، مسجدالنبی و مسجدالاقصی و همچنین یکی از قدیمی‌ترین و مهمترین آثار زیارتی شهر کوفه به شمار می‌آید. بنابر برخی روایات، نخستین کسی که مسجد کوفه را طرح ریزی کرد و با وسعت زیادی آن را بنیان گذاشت، حضرت آدم(ع) بود و بعدها حضرت نوح(ع) پس از طوفان آن را تجدید بنا کرد.

در سال ۱۷ هجری قمری با حضور اولیه مسلمانان در کوفه در زمان سعد بن ابی وقاص و پیشنهاد سلمان فارسی، این مسجد به همراه دارالعماره، دوباره ساخته شد.

این مسجد در طول تاریخ خود شاهد حضور بسیاری از انبیای الهی، پیامبر اسلام، حضرت امیرالمومنین، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و برخی از امامان بزرگوار بوده است.

در سال ۳۶ هجری با حضور امیرالمومنین در این مسجد، بر اهمیت و توجه به آن افزوده گردید. امیرالمومنین بارها در این مسجد به نماز ایستاده، بر منبر آن خطبه‌ها خوانده، برخی از امور قضاوت و کشورداری خود را در آنجا انجام داده و نهایتا در محراب این مسجد به شهادت رسیده است.

در کنار مسجد کوفه مرقد میثم تمار، خانه امیرالمومنین، دارالعماره کوفه، مرقد مسلم بن عقیل، مرقد هانی بن عروة و مرقد مختار قراردارد. این مسجد دارای مقامات متعدد بوده و در بسیاری از آنها اعمال روحانی مسجد انجام می‌گیرد.

همان گونه که مسافر می‌تواند نماز را در مسجدالحرام، حرم امام حسین(ع) و مسجدالنبی تمام یا شکسته بخواند؛ در مسجد کوفه هم می‌تواند تمام یا شکسته بخواند. روایات فراوانی در فضیلت مسجد کوفه وارد شده است و طبق برخی از آنها، مسجد کوفه از باغ‌های بهشتی است. اگر کسی وارد مسجد کوفه شود، آمرزیده است. شهر کوفه مرکز حکومت امام زمان(عج) و مسجد کوفه، مرکز ستاد فرماندهی ایشان خواهد بود.

یه عالمه برنامه فال و طالع بینی🌬 رو داخل موبایلت📲 داشته باش 🚀

✅ با این کانال دیگه برای فال و طالع بینی و سرکتاب و اینها دنبال جایی نمیکردی 👇 رایگان هم هست ها💅
تلگرام
تلگرام
سروش
سروش
روبیکا
روبیکا
آی گپ
آی گپ
ایتا
ایتا
بله
بله

فال قهوه
فال قهوه
طالع بینی ازدواج
طالع بینی ازدواج
کف بینی آنلاین
کف بینی آنلاین
Copyright © 2012 - 2024 | تمامی حقوق این وب سایت برای koofeh.ir محفوظ است
طراحی و اجرا:koofeh.ir